Τρίτη 13 Μαρτίου 2007

Συγγραφέας Γιατί;


Γιά να καταγράψω τον κόσμο όπως είναι. Για να καταγράψω το παρελθόν προτού λησμονηθεί. Για να ανασκάψω το παρελθόν επειδή λησμονήθηκε. Για να ικανοποιήσω την επιθυμία μου γιά εκδίκηση. Επειδή ήξερα πώς έπρεπε να συνεχίσω να γράφω αλλιώς θα πέθαινα. Επειδή να γράφεις σημαίνει να αναλαμβάνεις ρίσκα, και μόνον έτσι γνωρίζουμε ότι είμαστε ζωντανοί. Για να παράγω τάξη από το χάος. Για να τέρψω και να καθοδηγήσω. Για προσωπική ευχαρίστηση. Για προσωπική έκφραση. Για να εκφραστώ καλαίσθητα. Για να δημιουργήσω έναν τέλειο κόσμο τέχνης. Για να ανταμείψω τους ενάρετους και να τιμωρήσω τους ενόχους (ή το αντίθετο επιχείρημα του Μαρκησίου Ντε Σαντ, που χρησιμοποιούσαν οι είρωνες). Για να κατοπτρίσω τη Φύση. Για να κατοπτρίσω τον αναγνώστη. Για να φιλοτεχνήσω το πορτραίτο της κοινωνίας με τα δεινά της. Για να εκφράσω την ανέκφραστη ζωή των μαζών. Για να κατονομάσω το μέχρι τούδε ακατανόμαστο. Για να υπερασπιστώ το ανθρώπινο πνεύμα, και την ανθρώπινη τιμή και ακεραιότητα. Για να κοροϊδέψω τον Θάνατο. Για να βγάλω λεφτά και να μεγαλώσω τα παιδιά μου. Για να βγάλω λεφτά και να χλευάσω αυτούς που πριν χλεύαζαν εμένα. Για να ξεμπροστιάσω τα καθάρματα. Επειδή η δημιουργία είναι ιδιότητα του ανθρώπου. Επειδή η δημιουργία σε εξομοιώνει με τον Θεό. Γιατί μισούσα την ιδέα να έχω μιά συμβατική δουλειά. Για να πω κάτι καινούργιο. Γιά να προκαλέσω την εγρήγορση του εθνικού αισθήματος ή να δημιουργήσω εθνική συνείδηση. Για να δικαιολογήσω τις αποτυχίες μου στο σχολείο. Για να δικαιώσω την ιδέα που έχω για τον εαυτό μου και τη ζωή μου, επειδή δεν θα μπορούσα να είμαι "συγγραφέας" εκτός κι αν έγραφα τελικά κάτι. Για να φανώ πιό ενδιαφέρουσα απ'ότι ήμουν στην πραγματικότητα. Για να γοητεύσω μιά ωραία γυναίκα/άντρα. Για να αρέσω στις γυναίκες/άντρες γενικά. Για να διορθώσω τις ατέλειες της μίζερης παιδικής μου ηλικίας. Ως αντίδραση στους γονείς μου. Για να ξετυλίξω μιά συναρπαστική ιστορία. Για να ψυχαγωγήσω και να ευχαριστήσω τον αναγνώστη. Για να περάσω τον καιρό μου, μολονότι έτσι κι αλλιώς περνά. Γραφομανία. Ψυχαναγκαστική λογοδιάρροια. Γιατί εκεί με οδήγησε κάποια ανεξέλεγκτη δύναμη. Επειδή ήμουν δαιμονισμένος. Γιατί κάποιος άγγελος μου τα υπαγόρευσε. Γιατί έπεσα στην αγκαλιά της Μούσας. Γιατί γονιμοποιήθηκα από τη Μούσα και αναγκάστηκα να κυοφορήσω ένα βιβλίο. Γιατί είχα γιά συντροφιά βιβλία αντί γιά παιδιά. Για να υπηρετήσω την Τέχνη. Για να υπηρετήσω το Συλλογικό Ασυνείδητο. Για να υπηρετήσω την Ιστορία. Για να δικαιολογήσω τη συμπεριφορά του Θεού προς τον άνθρωπο. Για να εκτονώσω την αντικοινωνική μου συμπεριφορά γιά την οποία τιμωρήθηκα στην πραγματική μου ζωή. Γιά να γίνω μάστορας στην τέχνη μου, έτσι ώστε να μπορώ να παράγω κείμενα. Για να ανατρέψω τα καθιερωμένα. Για να δείξω πώς ό,τι κι αν είναι, είναι σωστό. Για να πειραματιστώ με νέες μορφές αντίληψης. Για να δημιουργήσω ένα ψυχαγωγικό μπουντουάρ έτσι ώστε ο αναγνώστης να μπορεί να μπει σε αυτό και να περάσει καλά. Γιατί η ιστορία στοίχειωσε μέσα μου και δεν με άφηνε στην ησυχία μου (το επιχείρημα του πρώην ναυτικού). Για να επιδιώξω να με κατανοήσει ο αναγνώστης και ο εαυτός μου. Για να τα βγάλω πέρα με την κατάθλιψη. Για τα παιδιά μου. Για να δημιουργήσω ένα όνομα που θα επιβιώσει και μετά το θάνατό μου. Για να υπερασπιστώ κάποια μειονότητα ή καταπιεσμένη τάξη. Για να μιλήσω γι'αυτούς που δεν μπορούν να μιλήσουν για τον εαυτό τους. Για να ξεσκεπάσω τρομερές αδικίες και ωμότητες. Για να καταγράψω τις διάφορες περιόδους που έζησα. Για να βεβαιώσω φρικτά γεγονότα από τα οποία διασώθηκα. Για να μιλήσω για τους νεκρούς. Για να υμνήσω την πολυπλοκότητα της ζωής. Για να δοξάσω το σύμπαν. Για να προνοήσω για την πιθανότητα της ελπίδας και της λύτρωσης. Για να επιστρέψω κάτι από αυτό που μου δόθηκε.


Η Καναδέζα συγγραφέας Margaret Atwood (Συνομιλώντας με τους Νεκρούς, Ωκεανίδα 2005, μτφ. Δ.Γ. Στεφανάκης) δίνει έναν κατάλογο πιθανών απαντήσεων στο ερώτημα "γιατί γράφετε;".

Εικονογραφεί ο Nolde γιατί μου έλειψε το χρώμα εδώ μέσα. Και οι μάσκες του νομίζω ταιριάζουν.

7 σχόλια:

Ιφιμέδεια είπε...

Διαλέγετε και παίρνετε...

Provato είπε...

είσαι αγαπημένη αδελφούλα separated at birth.

λατρεύω MArgaret. ΛΑΤΡΕΥΩ!


xxxxxxxx

μωρό μου μπεεεεεε!

Ανώνυμος είπε...

oi siggrafeis prepei na prosferoun sto koinoniko sinolo
den prepei na grafoun mono gia ton eafto tous k gia na litrothoun k na exileothoun apo oti tous vasanizei

cyrus είπε...

Με την Άτγουντ έχουμε ασχοληθεί από κοινού, όπως θα θυμάστε.

Τώρα, αγαπητή Ιφιμέδεια, σας προτείνουμε να ασχοληθείτε και με πέντε αμερικανίδες ποιήτριες.

Τι λέτε;

Ιφιμέδεια είπε...

Προβατούλη,

τα έχουμε πει! Να κρατάς το μισό σου μενταγιόν...


Ανήσυχε,
φαντάζομαι ότι αντιλαμβάνεσαι ότι κάτι τέτοιο κάθε άλλο παρά συμβαίνει. Εξαρτάται φυσικά και από το είδος γραφής που υπηρετεί κανείς.

Αγαπητέ μου Cyrusgeo,
υποθέτω νέα ιστοσυνάντηση. Έρχομαι από το λημέρι σας να πάρω οδηγίες. (Λέω ναι!)

John D. Carnessiotis "Asteroid" είπε...

Αυτοί οι λόγοι κι άλλοι τόσοι κι άλλοι τόσοι!!! Όλοι έγκυροι, όλοι ακριβοί... γιατί σημασία έχει πρωτίστως να εκφράζεται κανείς και να γράφει για πράγματα, που τον αφορούν, τον ματώνουν, τον νοιάζουν...

Ιφιμέδεια είπε...

Σωστά. Είτε γιά τους λάθος είτε για τους σωστούς λόγους, η συγγραφή είναι πάντοτε έκφραση -και ως τέτοια καθαγιάζεται...